مهام بند کاسپین

شرکت بسته بندی مهام کاسپین

مهام بند کاسپین

شرکت بسته بندی مهام کاسپین

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

توانایی و اهمیت بسته بندی در فروش

همانطور که در گذشته نیز درباره آن بحث کردیم، هنوز اهمیت بسته بندی در فروش کالای مورد نظر به طور کامل درک نشده است. نکته مثبتی که می توان به چشم پیشرفت در نظر گرفت، بیشتر شدن دقت در نوع بسته بندی است.

اهمیت بسته بندی

همانطور که می دانید، همچنان موضوع بسته بندی به سلیقه و نحوه بازاریابی محصول بستگی زیادی دارد. ولی نکته قابل تامل حرکت به سمت تشخیص اهمیت بسته بندی به عنوان یک صنعت است. کاملا واضح است که محصولات با شرایط یکسان، تنها با بسته بندی بهتر و زیباتر می توانند با هم رقابت کنند.

تاثیر برند محصول بر بسته بندی

امروز به برند محصول برای بسته بندی بیشتر توجه می شود. برای مثال برندهای با کیفیت بهتر، از بسته بندی زیباتر و مقاوم تر استفاده می کنند. اهمیت بسته بندی در برند زمانی آشکارتر می شود که مشتریان خرید خود را وابسته به برند محصول می کنند. یعنی وقتی محصولی را خرید می کنند، در واقع برند آن را نیز می خرند. در این بین بسته بندی تاثیر زیادی در انتخاب آنها خواهد داشت. از زیبایی و معرفی کامل برند گرفته تا اطمینان از سلامت و صحت محصول موجود در بسته بندی.

برند محصول

پکیج باید بتواند با خریدار ارتباط برقرار کند. این به آن معنا است که برای طراحی بسته بندی، باید درک مشتری و نیازهای او را در نظر گرفت. درخواست های مشتری و نیاز او برای فهمیدن ویژگی ها و صفات کالا، با توجه به درک و حس مشتری بر روی بسته به شکل مناسب در نظر گرفته شود.

ایجاد تمایز در بسته بندی برای رقابت

اگر مطالب گذشته سایت را مطالعه کرده باشید، درباره اهمیت بسته بندی در ایجاد تفاوت برای مشتری کاملا واضح است. در این جا از این نکته برای پیشی گرفتن از رقبا می توان استفاده کرد. این که تفاوت ها می توانند شامل چه چیزهایی شوند و یا چگونه انجام شود.

اهمیت تفاوت در بسته بندی

زمینه تمایزات بسیار گسترده است. می توان در تصاویر و نوشته های برچسب بسته بندی تمایز ایجاد کرد. یکی از پرقدرت ترین حواس مشتری چشم های اوست. بسیاری از خریداران از ظاهر بسته بندی محصول را شناسایی می کنند. خصوصا اگر برند معروف یا تقریبا شناخته شده ای دارید، این خاصیت را باید با دقت در نظر بگیرید.

نمونه های تاثیر تمایز بسته بندی

گاهی شکل بسته بندی می تواند روی شکل محصول هم تاثیر گذارد. این تاثیر روی شکل کالا می تواند جذابیت آن را برای مشتری بیشتر کند.

اهمیت بسته بندی متفاوت

رنگ و ظاهر بسته بندی معمولا در خریدار حس های مختلفی ایجاد می کند. باید مراقب بود که به جای بهره برداری صحیح از این خاصیت، باعث تخریب محصول نشویم.

جنس بسته بندی از ابعاد مختلف می تواند در تمایز و انتخاب مشتری تاثیرگذار باشد. برای نمونه به کار بردن تسمه بسته بندی. امروزه یکی از پرکاربردترین انواع آن تسمه بسته بندی پلاستیکی است. انواع مختلفی مانند تسمه پلاستیکی PP و بسته بندی پت دارد. این انواع می تواند به صورت بازیافتی باشد. امروزه این نکته اهمیت زیادی دارد.

تسمه بسته بندی

بسته بندی عطرها و لوازم آرایشی می تواند الهام بخش انواع سبک زندگی باشد. خریدار با دیدن بسته بندی های الهام بخش راحت تر به آن جذب می شود.

  • مهام بند کاسپین
  • ۰
  • ۰

درباره دلایل اصلی انتخاب بسته بندی و به کار بردن آن بحث کرده ایم. از مقرون به صرفه بودن و راحتی حمل و نقل گرفته تا حفاظت از محصول. این موارد در مورد اجزای بسته بندی مانند تسمه بسته بندی نیز بررسی شد. تسمه بسته بندی پلاستیکی مانند تسمه پلاستیی PP، بسته بندی پت به طور کامل بررسی شد.

انتخاب بسته بندی

همچنین عنوان کردیم که قیمت بسته بندی باید سهم بسیاری کمی از هزینه بسته نهایی را شامل شود. در مواردی این مقدار را حداکثر ۱۰% هزینه تمام شده می دانند. می دانیم که مصرف کننده توقع دارد هزینه بسته بندی برای او رایگان باشد و جهت جلب توجه و رضایت اوست.

بسته بندی ویژه

اگر بخواهیم موارد عنوان شده را به صورت خلاصه و دسته بندی شده عنوان کنیم، باید به این شکل نگاه کنیم. در حقیقت برای انتخاب بسته بندی باید ظاهر زیبا را در نظر گرفت. محصول باید در داخل آن حفاظت شود و سالم بماند. حمل و نقل آن به سادگی با استفاده از پالت های استاندارد امکان پذیر باشد. برای قرار گرفتن در قفسه ها و جایگاه فروشگاه ها قابلیت ایستایی داشته باشند.

انتخاب بسته بندی و عوامل مهم دیگر

امروزه تنها به کارگیری نکات اصلی انتخاب بسته بندی از سوی مشتری، حکم فرما نیست. عوامل دیگری در پیشی گرفتن از رقبا حضور خود را پررنگ تر کرده اند. تقریبا تمامی کسب و کارهایی که امروزه دوام آورده اند، استانداردهای بین المللی بسته بندی را رعایت می کنند. به این معنا که موارد گفته شده قبل، دیگر عامل فروش بیشتر نیستند. بلکه به عبارتی تبدیل به لزوم فروش شده اند. اگر کسب و کاری استاندارد بسته بندی را رعایت نکند، از بازار رقابت خارج می شود.

بسته بندی اینترنتی

بنابراین در بازاری که تقریبا همه رقبا استانداردهای بین المللی بسته بندی را رعایت می کنند، باید به سراغ عوامل جزئی تر در بسته بندی رفت. برای مثال امروز احساسات مشتری در خرید محصولات اهمیت پیدا کرده است. یا موردی که در مطالب گذشته به آن پرداخته ایم، بحث بسته بندی محصولات اینترنتی است.

احساسات و دخالت در انتخاب مشتری

قبل از شروع بحث در این رابطه، باید عنوان کرد که منظور از دخالت در انتخاب مشتری، شکل زشت آن نیست. در بسیاری از موارد مشتری دچار سردرگمی است. مثال های آن می تواند عدم شناخت و اطلاع از وجود محصولی خاص باشد. یا در مشتری بین انتخاب چند محصول مردد است. یا مشتری درباره محصولی اطلاعات کافی ندارد و در جستجوی مشخصات دیگری است.

انتخاب بسته بندی خاص

امروزه تولیدکنندگان و فروشندگان تمام تلاش خود را می کنند تا با استفاده از رسانه ها و شبکه های ارتباط جمعی بر روی انتخاب مشتریان تاثیرگذار بگذارند. انتخاب بسته بندی مناسب و جذاب به این حوزه اضافه شده است. یعنی امروزه می توان از صنعت بسته بندی برای جلب نظر و دخالت در انتخاب مشتریان استفاده کرد. اگر بخواهیم منصف باشیم، درصد قابل توجهی از تبلیغات برگرفته از بسته بندی های جذاب محصولات است. اگر بسته بندی محصولی برای خریداران جذابیت داشته باشد، خود عاملی برای تبلیغ و گسترش در شبکه های اجتماعی می شود.

  • مهام بند کاسپین
  • ۰
  • ۰

دلایل ضعف و عدم توسعه بسته بندی در ایران

اولین و مهمترین دلیل عدم توسعه بسته بندی در ایران، فعالیت جداگانه در این صنعت است. به این معنا که هر واحدی و یا مجموعه ای به صورت جزیره ای کار می کند. عدم تجمیع و یکپارچگی در فعالیت ها و رشد واحدهای مختلف، باعث کندی روند تاثیر شده است. این پراکندگی مانع بزرگی در مسیر توسعه بسته بندی در کشور شده است.

توسعه بسته بندی

مهمترین کشورهای دریافت کننده محصولات ایران که آنها بسته بندی می کنند، ترکیه و مالزی هستند. این کشورها توانسته اند انسجام و یکپارچگی را در صنعت بسته بندی خود ایجاد کنند. این کشورها با ایجاد تشکل های قوی، توسعه بسته بندی خود را شکل داده اند. امروزه برخی گروه ها تلاش می کنند تا ایران به سازمان جهانی بسته بندی بپیوندد. پیوستن به این سازمان کار دشواری نیست. مهمتر از پیوستن به این سازمان، ماندن و فعالیت درست در آن است. این موضوع هم نیاز به تشکیل کارگروه قوی و ایجاد یک تشکل منسجم است.

آیا برگزاری جشنواره بسته بندی تاثیری در توسعه بسته بندی دارد؟

برای کمک به توسعه این صنعت، جشنواره های مختلفی برگزار شده است. خصوصا سال گذشته که هزینه های زیادی برای این موضوع صرف شد. حتی در این جشنواره موفق شدند «کیت پیرسون» نماینده سازمان جهانی بسته بندی را هم دعوت کنند. با این وجود باز هم موفق نشدیم از حضور او بهره کافی را ببریم.

جشنواره توسعه بسته بندی

شرایط عضویت در سازمان جهانی بسته بندی به گونه ای است که تمام اعضا باید در آن سهیم باشند. این سهیم بودن شامل شرکت در دوره های آموزشی سالانه سازمان و گزارش دادن پیشرفت های کشور در حوزه بسته بندی است. این موضوع نشان می دهد که اگر ایران در این سازمان عضو شود و بتواند در آن فعال باشد و باقی بماند، با سرعت زیادی پیشرفت خواهد کرد. به این ترتیب با کمی تلاش بیشتر در مدت کوتاهی می تواند جایگاه کشورهایی مانند ترکیه و مالزی را بگیرد.

مثال هایی از ضعف ایران در بسته بندی

مهمترین صنعتی که ایران در زمینه بسته بندی آن ضعف زیادی دارد، صنایع غذایی است. این در حالی است که ایران جزء معدود کشورهایی است که چندین محصول غذایی خاص دارد. این مواد غذایی خاص در کنار تنوع آنها، ایران را به کشور مبدا خرید برای سایر کشورها تبدیل کرده است. محصولات را از ایران خریداری کرده و با بسته بندی با کیفیت، ارزش افزوده آن را چند برابر می کنند.

بسته بندی خرما

یکی از نمونه های این محصولات خرما است. ایران بیش از ۴۰۰ نوع خرما تولید می کند. هیچ نمونه دیگری در کشورهای مختلف یافت نمی شود. جالب است بدانید این بهترین خرمای دنیا، بدون بسته بندی به کشورهایی مانند اسپانیا، امریکا و غیره ارسال می شود. این کشورها با بسته بندی خرمای ایران، آن را به چند برابر قیمت خود محصول به فروش می رسانند.

بسته بندی پسته

نمونه های دیگر در این زمینه، پسته و زعفران ایرانی است. این محصولات نیز مانند خرما، بدون بسته بندی و به صورت فله ای صادر می شوند. از عوامل ایجاد این مشکلات وجود دلالان و به طبع آن فروش فله ای محصولات غذایی است.

تاثیر مشتری بر پیشرفت بسته بندی

در مطالب گذشته عنوان کرده ایم که یکی از دلایل اساسی و اصلی بسته بندی، نیازهای مشتری و در ادامه جلب رضایت اوست. تولید کنندگان و عرضه کنندگان برای جلب نظر مشتری و به طبع آن فروش بیشتر در زمینه توسعه بسته بندی تلاش زیادی می کنند.

بسته بندی عسل

با تغییرات جامعه و رشد توقعات مشتری، نحوه بسته بندی ها و کیفیت آنها تغییر می کند. برای مثال امروزه بحث خریدهای دیجیتال و اینترنتی بسیار گسترده شده است. نیاز به بسته بندی های جدید در اشکال گوناگون، استفاده از متریال های دوستار محیط زیست در تمام صنایع بسته بندی تاثیر گذاشته است. حتی روی تسمه بسته بندی تاثیر گذاشته است. امروزه تسمه بسته بندی پلاستیکی، مانند تسمه پلاستیکی PP و بسته بندی پت نیز به صورتی تهیه می شود که قابل بازیافت و استفاده مجدد باشد.

  • مهام بند کاسپین
  • ۰
  • ۰

مواد فلزی

از جمله قدیمی ترین مواد برای جنس بسته بندی، فلز بوده است. این ماده هم در نوع بسته بندی های قوطی و جعبه ای کاربرد داشته است و هم برای تسمه بسته بندی. دو نکته در کم رنگ شدن مصرف جنس بسته بندی فلزی، دخیل بوده است، قیمت و وزن زیاد فلزات است.

جنس بسته بندی مواد فلزی

مواد شیشه ای

شیشه نیز مانند فلزات از قدیمی ترین مواد برای بسته بندی است. مشکلی که در گذشته در مورد بسته بندی شیشه ای وجود داشته است، ظاهر نازیبای آن بوده است. تاریخچه استفاده از شیشه برای بسته بندی، تقریبا به هفت هزار سال قبل از میلاد برمی گردد. امروزه شیشه به اشکال زیباتری در بسته بندی به کار می رود. ولی از نظر هزینه و وزن همچنان زیاد است.

مواد شیشه ای

مواد چوبی (مواد سلولزی)

شروع استفاده از این ماده قدیمی، به سه هزار سال پیش از میلاد برمی گردد. مجموعه این مواد شامل چوب، کاغذ، مقوا و امثال آنهاست. جدا از روش های قدیمی استفاده از انواع کاغذ و مقوا برای بسته بندی، امروزه روش های زیاد و زیبایی برای این نوع بسته بندی به کار می رود. جنس بسته بندی کاغذی و مقوایی در گذشته از مواد باطله استفاده می شده است. در این نوع بسته بندی، وزن تا حدود زیادی کاهش یافته است. ولی هزینه بسته بندی همچنان زیاد است.

مواد چوبی

مواد پلاستیکی (مواد پتروشیمی)

تاریخچه مواد پلاستیکی تقریبا به یک قرن پیش برمی گردد. با اختراع مواد پلاستیکی و کاربرد زیاد آن در صنعت، مواد پلاستیکی وارد صنعت بسته بندی نیز شد. مواد پلاستیکی به کار رفته در بسته بندی به چند نوع تقسیم می شود. پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی استر، پلی استایرن و وینیل کلراید.

پلی اتیلن

این جنس بسته بندی پلاستیکی خود به دو نوع از نظر فرمول شیمیایی تقسیم می شود. LDPE که پلی اتیلن با دانسیته پایین است و HDPE که پلی اتیلن با دانسیته بالاست.

جنس بسته بندی پلی اتیلن

نوع اول بسته بندی، مستقیم با محصول ارتباط دارد. به دلیل شفافیت آن می توان به عنوان لایه درونی و بسته بندی چند لایه استفاده کرد. نوع دوم به دلیل عدم شفافیت و جلوگیری از ورود نور، برای بسته بندی هایی که نیاز به استحکام و ممانعت از ورود نور دارند، به کار می رود.برای نمونه می توان به بطری های شیر اشاره کرد.

پلی پروپیلن

این نوع پلاستیک که به پ پ (PP: PolyPropylene) معروف است، کاربردهای مختلفی دارد. یک نوع آن برای تولید انواع درب بطری و گاهی خود بطری به کار می رود. نوع دیگر برای بسته بندی مواد خوراکی مانند پفک، ماکارونی، بادام زمینی و غیره به کار می رود. در نوع دیگر برای ساخت تسمه بسته بندی استفاده می شود. تسمه پلاستیکی PP یکی از رایج ترین انواع تسمه بسته بندی است.

پلی پروپیلن

پلی استر

ماده پلاستیکی پلی استر یا پت (PET: Polyester) هم چند نوع و چند کاربرد دارد. یکی از کاربرد های آن بطری های نوشابه و روغن است. کاربرد دیگری در بطری انواع آب میوه مانند ساندیس ها دارد. در نهایت کاربرد در حوزه تسمه بسته بندی پلاستیکی دارد. بسته بندی پت هم یکی از پر مصرف ترین تسمه های حوزه بسته بندی است.

پلی استر

پلی استایرن

نوعی شفاف و شکننده از پلاستیک است. کاربرد آن در موارد خاص است. مانند ظروف ماست ومربا. این جنس مقاوم و ضربه پذیر است.

پلی استایرن

نایلون (پلی آمید)

به دلیل انعطاف و نفوذ ناپذیری، کاربردهای زیادی در صنعت بسته بندی محافظ دارد. از این جنس بسته بندی در نگهداری گوشت و فرآورده های آن مانند کالباس و سوسیس بیشتر استفاده می شود.

پلی آمید

وینیل کلراید

این نوع محصول از نظر نفوذ ناپذیری شرایط بهتری نسبت به نایلون دارد. وینیل کلراید نسبت به نفوذ گاز و مایعات بسیار مقاوم است. به همین دلیل در بسته بندی هایی که از تکنولوژِ تحت خلاء پشتیبانی می کنند، استفاده می شود. خنثی بودن پلیمرهای وینیل کلراید کمک می کند تا در موارد بهداشتی و عدم تاثیر بر روی مواد غذایی، جایگاه بهتری داشته باشد.

  • مهام بند کاسپین